Wprowadzenie
W obecnym stuleciu chrześcijaństwo na całym świecie podlega wielu radykalnym zmianom. Największą rewolucją, która dzisiaj gruntownie zmienia oblicze tej religii w wymiarze globalnym, jest niewątpliwie proces pentekostalizacji, czyli uzielonoświątkowienia, który sprawia, że w wielu krajach świata następuje dynamiczny rozwój wspólnot zielonoświątkowych.
Szczególnie w Afryce, Azji i Ameryce Południowej chrześcijaństwo staje się coraz bardziej pentekostalne. Istotą globalnego procesu uzielonoświątkowie-nia religii chrześcijańskiej jest powstawanie tysięcy nowych denominacji pentekostalnych oraz przekształcanie innych Kościołów i związków wyznaniowych w jedną synkretyczną odmianę chrześcijaństwa charyzmatycznego w wymiarze ogólnoświatowym. Coraz częściej te radykalne zmiany są nazywane przez niektórych badaczy Reformacją pentekostalną, nową Reformacją, Reformacją afrykańską, Reformacją przeniesioną w czasie o pięćset lat lub Reformacją spóźnioną o pięć stuleci (Anderson, 2013).
Jeśli chodzi o specyfikę religijności zielonoświątkowej, warto podkreślić, że charakteryzuje się ona m.in. dowartościowaniem roli Biblii w życiu chrześcijańskim, podkreśleniem znaczenia sfery emocjonalnej w doświadczeniu religijnym, cudami, modlitwą w językach, egzorcyzmami, uzdrowieniami itd. Obecnie bardzo ważnym elementem tej religijności jest także Ewangelia Sukcesu (ang. Prosperity Gospel ), która oznacza przekonanie, że wiara może prowadzić do bogactwa, zdrowia i dobrobytu, a jej brak kończy się biedą, chorobą i nieszczęściem. Wyznawcy Ewangelii Sukcesu głoszą wszechmoc Boga, ujawniającą się w cudownych, spektakularnych wydarzeniach, bardzo często mających miejsce podczas masowych spotkań religijnych na stadionach lub w ogromnych, specjalnie do tego celu budowanych świątyniach.